close
تبلیغات در اینترنت
باز هم یک مشکل دیگر/ بازار داغ دعا نويسان در قزوين
loading...

علوم غریبه

باز هم یک مشکل دیگر/ بازار داغ دعا نويسان در قزوين هنوز هم عده اي هستند كه كتاب هاي دعانويسي را گذاشته اند جايي در گوشه و كنار اتاق نمور و نيمه تاريكشان و با دعانويسي و طلب شفا يا گشايش براي ديگران گذران زندگي مي كنند. دعانويسان ايران را حدود 10 هزار خانوار دانسته اند كه در سراسر كشور…

وبسایت مقابله با خرافه گری و علوم غریبه اغاز به کار نمود

اَللّهُمَّ عَجِّل لِوَلیِّکَ الفَرَج

 

وبسایت مقابله با خرافه گری و علوم غریبه اغاز به کار نمود

 

وبسایت  علوم غریبه با رویکرد بررسی علوم غریبه  و مبارزه با خرافه گری و موارد نامناسب شروع به کار نمود و امیدواراست در این راه موفق باشد به کمک نظرات و پیشنهادات شما دوستان و عزیزان گرامی.

 

ما در این وبسایت سعی داریم تا اسیب ها و واقعیت های حوزه علوم غریبه را به بیان ساده عنوان کنیم و در مورد مطالب با هم بحث و گفتگو داشته باشیم.

 

امیدوار هستیم با نظرات خود مار ادر این راه کمک نمائید.

پرسش و پاسخ های حوزه علوم غریبه

با سلام خدمت شما مراجعه کنندگان گرامی وبسایت مبارزه با علوم غریبه و خرافه گری در صورتی که سوالی در این حوزه دارید ابتدا در بخش ارسال سوال برای ما بفرستین و سپس در بخش مشاهده پاسخ های سوالات جواب سوالات خود را پیدا کنید



ارسال سوال برای کارشناس

...

 پاسخ های سوالات شما


دکتر بازدید : 641 دوشنبه 12 تير 1396 نظرات ()

باز هم یک مشکل دیگر/ بازار داغ دعا نويسان در قزوين

هنوز هم عده اي هستند كه كتاب هاي دعانويسي را گذاشته اند جايي در گوشه و كنار اتاق نمور و نيمه تاريكشان و با دعانويسي و طلب شفا يا گشايش براي ديگران گذران زندگي مي كنند.


دعانويسان ايران را حدود 10 هزار خانوار دانسته اند كه در سراسر كشور پراكنده اند.
بيشتر دعانويسان بي سوادند و عده كمي از آنها خواندن و نوشتن مي دانند.
گروهي از دعانويسان در حوالي شيراز و گود عرب هاي تهران ساكن هستند.
همچنين دربعضي شهرها حتي خاندان هايي هستند كه نسل اندر نسل به دعانويسي مشغولند و پسر و پدر و پدر پدر را مردم به شفابخشي و مستجاب الدعوگي مي شناسند.

 

در ادامه به توضیحات بیشتر این خبر میپردازیم

دعاباوران كه اغلب از توده مردم هستند براي حل مشكلات كوچك و بزرگي مثل بسته شدن كار، محبت زن به شوهر، محبت شوهر به زن، محبت عاشق و معشوق به يكديگر، سياه بخت كردن زن نزد شوهر و شوهر نزد زن، ايجاد مهر و محبت ميان زن و شوهري كه از هم جدا شده اند، به دعانويسان متوسل مي شوند.
همچنين جن زدگي، ديوانگي، نازايي، بچه دار شدن و بسياري ديگر از مسائل اين چنيني هيچ مرجعي را امن تر و مطمئن تر از دعانويسان نمي دانند.
به باور اغلب جامعه شناسان، علت مراجعه مردم به دعانويس ها، پايين بودن آگاهي هاي ديني و سطح دانش مردم، نبودن امكانات مناسب است.
از سوي ديگر، بعضي از كساني كه به دعانويس مراجعه كرده اند ، مي گويند بعد از چندين دوره دعا نويسي ، سلامتي خود را بازيافته و به مراد دل خود رسيده اند.
به عقيده اين عده گه گاه جهل و كم سوادي و اثر اشاعه ي وسيع خرافات در جامعه و گاهي دور شدن از منطق و تفكر صحيح و تمايل به حل شدن گرفتاري ها بدون تلاش و كوشش كه سبب رواج فال گيري ، پيش گويي و دعانويسي مي شود.
صرف نظر از معدود افرادي كه به اين كار ايمان دارند مشتريان غالب اين گونه مكان ها كساني هستند كه در شرايط عادي نه تنها دعانويسان را قبول ندارند بلكه اعتقاد به چنين اموري را خرافه دانسته و تقبيح مي كنند اما زمان درگيري با مشكلات آگاهانه و گاه با تحريك دوستان و اقوام به اين كار تن مي دهند.
به گزارش خبرنگار ايرنا از قزوين ، روزانه تعداد زيادي از سراسر كشور براي بازشدن مشكلات و گرفتاريهاي خود ساعتها در انتظار و نوبت دعانويسان و رمالان اين شهر هستند.
يكي از اين مشتريان تحصيلكرده علت روي آوردن به دعانويسي را درماندگي و عجز كامل خود عنوان كرد و افزود: " وقتي بعضي مواقع به بن بست مي رسي مجبوري به هر راهي متوسل شوي حتي اگر عاقلانه نباشد اما مانند تيري در تاريكي است.
" وي افزود: اين دعا نويسها با فريب و دروغ و تحريك احساسات مذهبي مردم به مشتريان خود كه عمده ي آن را بانوان تشكيل مي دهند، خدماتي از قبيل پيشگويي، دعانويسي، بازكردن سركتاب، بخت گشايي و.
.
.
ارايه مي دهند.
يك دانشجوي گيلاني كه خود را از مشتريان پر و پا قرص سحر و جادو معرفي كرد در اين خصوص گفت: دعا از زمان هاي دور بين مردم رواج داشته است.
"مستانه مدبر" افزود: برخي ازاين فال بين ها كه مشترياني از سراسر كشور دارند، شماري از دعاهاي خود را منسوب به ائمه اطهار(ع) و پيامبر مي دانند.
خانمي كه بارها از تهران به قزوين سفر كرده تامشكلش را با دعانويس هاي مشهور قزوين حل كند در حالي كه به شدت از كار خود اظهار پشيماني مي كند دراين خصوص گفت: تحريك هاي مادرش مبني بر ازدواج و يافتن شغل و سرگرداني اش علت مراجعه به اين مكان است.
"محترم عابديني" افزود: ابتدا تصور كردم بادعا كارم حل شد اما بعدا به اين نتيجه رسيدم كه فقط اثر تلقين بوده كه به صورت نامرئي برزندگي ام اثر گذاشته، اكنون احساس حماقت مي كنم كه چرا به اين خرافات متوسل شده بودم.
به گزارش خبرنگار ايرنا ، زن جواني نيز با عصبانيت و نگراني وارد اتاق يك دعانويس شده و بدون نوبت قبلي مستقيم كنار مهري نشست و با گريه شروع به صحبت كرد از حرفهاي او اينگونه نمايان بود كه يكي از مشتريان پر و با قرص اين دعا نويس است.
در لابه لاي گريه به حرف آمد و گفت : مادر شوهرم چشم ديدن مرا ندارد و شوهرم را جادو كرده تا من از چشمش بيفتم و مي خواهد دختر خواهرش را براي او بگيرد.
مهري جون، سحر اين زن را برايم باطل كن و مرااز افسون و مكراين زن خلاص كن اصلا از اولش دوست نداشت من عروس اين خانواده شوم از اينكه اخلاق شوهرم با من خوب است به من حسادت مي كند.
خانم سيده مهري.
م كه اين شغل را نزد پدر خود آموخته براي تبليغ كار خود اشاره به مشترياني مي كند كه خارج از كشور زندگي مي كنند و سفارشات را توسط اقوام خود دريافت مي كنند.
او تعداد مشتريان را در روز بين 20 تا 40 نفر عنوان كرد و افزود: اغلب مشتريان از شهرهايي مثل اصفهان، مشهد و حتي دزفول به اين مكان براي رفع حوائج خود مراجعه مي كنند.
وي خود را درويش معرفي كرده و اضافه كرد : دعا نويسي بسيار حرفه سخت و مشقت باري است گاه براي نوشتن يك دعا از نوك انگشتان پا تا نوك سر و ذره ذره سلولهاي بدن درگير مي شوند .
خانم م.
هزينه اين گونه دعاها را بين پنج تا 10 ميليون ريال عنوان كرد و افزود: اين گونه دعاها بيشتر براي رفع جن زدگي و مشكلات خانوادگي دريافت مي شود كه صددرصد جوابگوست.
كيسه اي سبز رنگ نيز در گوشه خانه آويزان كرده تا هر كس بنا به نذر خود مبلغي را داخل آن قرارداده تا سهم سادات شود.
آقاي ح.
يك دعا نويس ديگر ، كار خود را كاملا قانوني و قيمت دعاها را كاملا منصفانه دانسته و در اين خصوص مي گويد: دربرابر حل شدن مشكلات بزرگي كه مردم با آن دست به گريبانند اين مبلغ ناچيز است.
به گفته وي البته مبلغ ناچيز از نظر او چيزي بين 10 تا 50 هزار تومان است .
آقاي م.
اضافه كرد: عمده مشكلاتي كه مردم براي رفع آن مراجعه مي كنند بخت گشايي، اختلافات زناشويي، يافتن شغل و خريد و فروش املاك است.
خانم ف.
ح نيز خانه اي درمحلات قديمي شهر دارد كه ظاهرا بهترين مكان براي مراجعه افراد بخصوص اقشار كم درآمد و آبرومند جامعه مي باشد.
او خدمات متنوعي شامل دعاهاي زبان بند، چشم زخم، بخت گشا، مهر و محبت، گشايش كار و سفارش مهره ي مار، طلسم ارائه مي دهد.
وي گفت : به علت تقاضاي زياد افراد فال و سركتاب نيز قبول مي كند به شرط آنكه دعاي مورد نظر را فرد از وي دريافت كند.
"محمد حسين كشاورز" روانشناس و كارشناس علوم اجتمايي، عقده هاي رواني ناشي از عدم توجه انسان ها به خواسته ها و نيازهاي يكديگر، كمبود آگاهي نسبت به روش هاي نوين حل مشكلات را مهمترين علل مراجعه مردم به دعانويسان مي داند.
وي ، هجوم حوادث و گرفتاري ها به طور همزمان ، ظرفيت پايين مردم براي تحمل مشكلات و يافتن راه كار حل ، خرافه پرستي و كم سوادي را از ديگر علل عنوان كرد.
اين استاد دانشگاه، معتقد است رمالي، جادوگري و دعانويسي در همه جاي دنيا وجود دارد اما دركشور ما به دليل سوء استفاده دعانويسان از اعتقادات مردم از مذهب رنگ ديني گرفته و برخي مذهبيون جاهل را فريب داده است.
كشاورز اضافه كرد : عامل ديگري كه در پا بر جا ماندن خرافات در جامعه تاثير دارد اين است كه وقتي ما به خرافات خاصي معتقدباشيم بيشتر به دنبال شواهدي مي گرديم كه آن عمل خرافي را تاييد مي كند.
وي اظهار داشت : يعني شواهد مخالف يا دال بر رد كردن خرافات را ناديده مي گيريم و فقط به آن قسمتي از شواهد توجه مي كنيم كه تصادفا باآن خرافات اتفاق افتاده و بين آن رابطه علت و معلولي برقرار مي كنيم.
دكتر " مرضيه عليپور " استاد روانشناسي دانشگاه تهران نيز در اين خصوص گفت: درعلم روانشناسي و روانپزشكي، اختلال شخصيت اسكيزوتايپال تشخيصي است كه براي افرادي كه خرافاتي هستند يا به اين حرفه اشتغال دارند گذاشته مي- شود.
وي اظهار داشت:اين افراد به سحر و جادو اعتقاد دارند ، وضع ظاهري آنها عجيب و نامتعارف بوده و مدعي غيب بيني و داشتن بصيرت هايي ويژه هستند و ادعا مي كنند كه مي توانند حوادث آينده را پيش بيني كرده و بر آنها اثر بگذارند.
دكتر عليپور اضافه كرد: تكلم آنها اغلب مبهم، حاشيه پردازانه، استعاره اي با شرح و تفصيل مفرط يا قالبي است.
ادعاي رابطه با موجودات عيني و يا حتي امام زمان را در جامعه ي ما دارند.
اين استاد دانشگاه تصريح كرد: هر از چند گاهي نيز خبر از دستگيري برخي از اين افراد درگوشه و كنار شنيده مي شود و در جامعه ما اعتقاد و مراجعه مردم به رمال ها و فالگيران در حال افزايش است.
وي تاكيد كرد : چگونه است كه پيامبراكرم (ص ) باهمه كرامات خود مي فرمايند من از لحظه ي بعدي خود خبرندارم ولي اين رمالان مي توانند حتي چندسال آينده را پيش بيني كنند.
دكتر عليپور افزود:آنها چيزهايي كلي را ذكر مي كنند كه ممكن است درمورد همه صدق كند ، گاه چيزهايي كه آنها مي گويند به طور تصادفي با رخدادي در آينده جفت مي شود و مردم به آن به صورت پيش گويي مي نگرند.
وي اذعان داشت: برخي ازآنها به علت اينكه با حالتهاي چهره افراد آشنايي دارند و از كلام خود آنها اشارات و سر نخ هايي مي گيرند و نيز اينكه آنها به علت برخورد با بسياري از مردم در تشخيص خصوصيات افراد حاذق گشته اند، مي توانند طوري صحبت كنند كه انگار پيش گويي مي كنند.
اين استاد دانشگاه معتقداست ، دعانويسان نيز به همين صورت عمل مي كنند و برخي از مردم براي حل و فصل كار هايشان يا رهايي از مشكلات خود به دعا نويس مراجعه مي كنند .
وي در ادامه افزود: ما مي توانيم در حق خود و ديگران دعا كنيم ولي نه اينكه دعايي را در غذا يا نوشيدني كسي بريزيم و از مشكل رهايي يابيم ويا چيزي به دست آوريم مگر نه اين است كه خداوند درقرآن مي فرمايد: "چيزي براي انسان نيست مگر اينكه براي آن تلاش كند".
دكتر عليپور در پايان يادآور شد: متاسفانه سود جويان از ناداني بسياري از افراد ساده لوح استفاده مي برند تا هنگامي كه افراد ساده لوح در جامعه وجود دارند رمالان و فالگيران هم بازارشان داغ خواهد ماند.

منبع : خبر گزاری جمهوری اسلامی ایران

ارسال نظر برای این مطلب

نام
ایمیل (منتشر نمی‌شود) (لازم)
وبسایت
:) :( ;) :D ;)) :X :? :P :* =(( :O @};- :B /:) :S
نظر خصوصی
مشخصات شما ذخیره شود ؟ [حذف مشخصات] [شکلک ها]
کد امنیتی
تبلیغات
Rozblog.com رز بلاگ - متفاوت ترين سرويس سایت ساز
اطلاعات کاربری
نام کاربری :
رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • نویسندگان
    آرشیو